Onderzoek: faillissement KLM leidt tot 778 miljoen schade voor reizigers - FaillissementsDossier.nl

2021-12-27 10:42:03 By : Ms. Cherry W

Actuele informatie over faillissementen en surseances

Verkenning naar noodzaak ticketgarantiefonds De net verschenen 66 pagina’s tellende studie is uitgevoerd door het Amsterdamse instituut SEO en twee in luchtvaart gespecialiseerde onderzoekers die aan de universiteit Leiden zijn verbonden. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gaf hen de opdracht de noodzaak te verkennen van een nationaal ticketgarantiefonds en tevens in kaart te brengen hoe een dergelijk fonds kan worden vormgegeven en wat de alternatieven zijn.

Studie: coronamaatregelen dramatisch voor luchtvaartindustrie

De onderzoekers schetsen een dramatisch beeld van de impact die de coronamaatregelen op de luchtvaartindustrie heeft. ‘Wereldwijd zijn al meerdere luchtvaartmaatschappijen failliet gegaan,’ concluderen zij. ‘Tot op heden betreft het vooral kleinere regionale maatschappijen die vluchten uitvoerden in opdracht van grotere maatschappijen en/of er al financieel slecht voor stonden, zoals

Flybe, CityJet, German Airways, Trans States Airlines, Compass Airlines en InterJet. Daarnaast besloten enkele grote maatschappijen om dochtermaatschappijen op te heffen, waaronder Level Europe, SunExpress Deutschland, NokScoot, AirAsia Japan en Cathay Dragon.’

Kwestie van tijd voordat ook grote airlines failliet gaan

Grote faillissementen hebben zich vooralsnog niet voorgedaan maar deze zijn haast onvermijdelijk, menen de onderzoekers. ‘Een aantal grote maatschappijen balanceert op de rand van de afgrond of heeft faillissementsbescherming aangevraagd, waaronder Norwegian, Avianca, LATAM en Virgin Atlantic. Naarmate de crisis langer duurt zal de steun van overheden afnemen. Ook banken zullen op een gegeven moment niet langer bereid zijn extra geld te lenen. Het lijkt dan ook een kwestie van tijd voordat er meer maatschappijen failliet gaan.’

Reizigers met los vliegticket niet beschermd tegen faillissement

Een faillissement van een luchtvaartmaatschappij heeft vooral gevolgen voor reizigers die een los vliegticket kopen. In tegenstelling tot pakketreizigers zijn zij nauwelijks wettelijk beschermd tegen een bankroet van hun airline. ANVR, Consumentenbond, ANWB en SGR roepen al langer op om deze groep reizigers (veel) beter te beschermen. De studie van het ministerie geeft hen nieuwe munitie om hun pleidooi voor een nationaal ticketfonds kracht bij te zetten.

Soorten schade in geval van een faillissement luchtvaartmaatschappij

Het onderzoek brengt helder in kaart op welke wijze reizigers met een los ticket kunnen worden gedupeerd in geval van een faillissement. Tenzij deze worden gedekt door een creditcardmaatschappij of een verzekeraar zijn reizigers de vooruitbetaalde ticketkosten kwijt. Ditzelfde geldt voor betalingen die al zijn gedaan voor reserveringen van hotel, huurauto’s en activiteiten op de bestemming. Reizigers die al zijn vertrokken moeten op eigen kosten terug zien te komen. Ook is er immateriële schade, aldus het rapport. Gedupeerden hebben immers lang uitgekeken naar het maken van een reis.

Faillissement KLM leidt tot 778 miljoen schade

Om de schade van faillissementen in de Nederlandse markt te kunnen bepalen hebben de onderzoekers de ticket- en vervolgschade becijferd voor het geval een van de dertig belangrijkste maatschappijen in de Nederlandse markt failliet gaat. Een faillissement van KLM leidt – uiteraard – tot de grootste totale schade: 778 miljoen euro. Ongeveer de helft van dit bedrag komt voor rekening van Nederlandse reizigers, ruim een kwart is op andere manieren gedekt. Het grootste deel van de schade bestaat uit schade voor reizigers die nog niet vertrokken zijn en hun reis moeten omboeken, gevolgd door schade voor passagiers die nog niet zijn vertrokken en afzien van de reis.

Voor ticketgarantiefonds is 129 miljoen nodig

Een nationaal ticketgarantiefonds zou de risico’s voor reizigers met een los ticket aanmerkelijk kunnen verkleinen. ANVR, Consumentenbond, ANWB en SGR hebben hier al in 2019 een plan voor gepresenteerd. Het onderzoek van SEO en de twee Leidse luchtvaartdeskundigen, Pablo Mendes de Leon en Niall Buissing, stelt dat een dergelijk fonds bij aanvang een omvang moet hebben van 129 miljoen euro. Door ‘autonome marktgroei’ zal het bedrag verder groeien, schrijven de onderzoekers. Het geld kan relatief eenvoudig bijeen worden gebracht: door elke vertrekkende reiziger met een los ticket vijf jaar lang één euro extra te laten betalen. Tijdens de opbouwfase zou de overheid zich met een renteloze lening garant moeten stellen voor het fonds.

ANVR: dit plan meenemen in kabinetsformatie

ANVR-voorzitter Frank Oostdam toont zich verheugd met de uitkomsten van het onderzoek. ‘Wij zijn blij dat ons voorstel voor een ticketgarantiefonds samen met het ministerie nu goed is onderzocht. Het onderzoek toont aan dat er gewoon flinke risico's zijn voor vliegreizigers en deze risico's zullen alleen maar toenemen. Het woord is nu aan de politieke partijen. Het zou mooi zijn om het plan mee te nemen in de kabinetsformatie. Het biedt de reiziger de meest efficiënte vorm van bescherming en zonder dat het de overheid geld kost.’

Het onderzoek downloaden? Kijk op: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2021/06/28/bijlage-1-seo-en-lexavia-een-nationaal-ticketgarantiefonds-eindrapport en https://www.anvr.nl/publicaties/rapport.aspx

Adverteren op deze site? Kijk hier voor uitgebreid informatie over de mogelijkheden, tarieven en formaten.