Wachtrij, het geliefde land - Welkom bij Aaron Motsoaled...

2022-05-29 03:53:30 By : Ms. Grace Chen

Dagenlange wachtrijen zijn een vast onderdeel geworden buiten de kantoren van Binnenlandse Zaken in het hele land, van Johannesburg tot Stellenbosch en Kaapstad.Hoewel de topmensen proberen de oorzaken op te lossen, betekent een begrotingstekort dat het probleem niet in de nabije toekomst zal worden opgelost, ondanks een programma voor "oorlog tegen wachtrijen", dat in 2018 is gestart.Het probleem lijkt te zijn dat de Schatkist, die onder meerdere druk afbrokkelt, het geld niet heeft.Tijdens een briefing aan het Parlement op 31 augustus vorig jaar, zei directeur-generaal van Binnenlandse Zaken Livhuwani Makhode dat slechts 37% van de ambten voor openbare diensten bij Binnenlandse Zaken bezet was, en voegde eraan toe dat de 9.025 vacante posten niet gefinancierd waren.Civic Services is het filiaal dat de aanvragen van burgers behandelt binnen de 412 kantoren van Binnenlandse Zaken in het hele land, evenals bij ongeveer 100 mobiele units en 27 bankfilialen.Dit omvat bedienden die klanten bedienen, verschillende functies zoals vingerafdrukken en het vastleggen van biometrische gegevens, en backoffice-personeel dat documenttoepassingen verwerkt.Zelfs de goedgekeurde en gefinancierde functies worden niet ingevuld.Volgens het laatste jaarverslag 2020/21 van de afdeling is het totale aantal gefinancierde staffuncties in alle drie de programma's van Binnenlandse Zaken - administratie, burgerzaken en immigratiezaken - 8.617.Daarvan zijn 8.451 vacatures ingevuld, waardoor er 166 vacatures overblijven.Op het gebied van burgerzaken zijn 52 gefinancierde posten vacant.De 9.025 vacatures in de maatschappelijke dienstverlening – meer dan het dubbele van het huidige personeelsbestand van alle drie de divisies – worden niet genoemd in het jaarverslag, mogelijk omdat ze niet gefinancierd zijn en dus niet goedgekeurd zijn.Vragen over de niet-gefinancierde vacatures die naar de woordvoerder van Binnenlandse Zaken David Hlabane zijn gestuurd, zijn niet beantwoord, ondanks dat ze in eerste instantie in februari zijn verzonden, met een blauw aangevinkte WhatsApp-opvolging en voortdurende follow-ups in de afgelopen week via e-mail en WhatsApp.Bovendien heeft de Schatkist geen antwoord gekregen op budgettaire vragen.Zoals gemeld door Rebecca Pitt van DM168, vroeg de afdeling in haar jaarlijkse prestatiepresentatieplan van 26 april een extra R266 miljoen van de Schatkist voor arbeidscompensatie om 762 vacante posten te vullen (427 voor openbare diensten, 328 voor immigratiediensten en zeven voor informatiediensten). Diensten).De manager van de West-Kaap van de vakbond van ambtenaren, de Public Servants' Association (PSA) van Zuid-Afrika, Aileen Mosetic, zei dat Binnenlandse Zaken slechts ongeveer 47% van het personeel had dat ze nodig hadden."In het kantoor in Stellenbosch zijn er bijvoorbeeld negen officieren en dat zouden er 42 moeten zijn", zei Mosetic.“Er zijn dus enorme tekorten.Het is een nationale aangelegenheid en sijpelt door in alle provincies.”Ze zei dat de zaak een van de 40 kwesties was die momenteel in de onderhandelingsraad worden behandeld, en hoewel er personeelstekorten waren in alle ambtenarijafdelingen, heeft Binnenlandse Zaken "duidelijk meer personeel nodig".Ze zei echter dat het nieuws van de onderhandelingskamer was dat er zojuist goedkeuring was ontvangen voor nog eens 1.000 posten bij Binnenlandse Zaken, die in het lopende boekjaar dat op 1 april begint, zullen worden geadverteerd.Advertenties waren al begonnen uit te gaan, zei ze.Deze posten waren exclusief grensbeheer, dat zijn eigen posten zou krijgen.Ook zijn er vacatures op kritische topfuncties.In het jaarverslag staat dat de post van chief information officer, plaatsvervangend directeur-generaal corruptiebestrijding en de posten van veiligheidsdiensten vacant zijn.Juridische diensten, beleid, de Vaste Commissie voor Vluchtelingenzaken, het College van Beroep voor Vluchtelingen, risicobeheersing en de inspectie zijn “onderbevoegd”.Het jaarverslag van het ministerie van Binnenlandse Zaken merkt op dat het budget voor 2020/21 van R8.787.408.000 (R8,8 miljard) R740 miljoen lager was dan het budget van het voorgaande jaar van R9.527.704.000 (R9,5 miljard).Dit was te wijten aan bezuinigingen die door de Schatkist werden opgelegd voor Covid-19-uitgaven en de kosten van werkgelegenheid, evenals het feit dat de afdeling R563 miljoen minder aan verwachte inkomsten uit betalingen voor diensten realiseerde als gevolg van kantoorsluitingen tijdens Covid-19-lockdowns.Het uitbetalen van overuren aan het personeel om bepaalde doelstellingen te halen, resulteerde in "vermindering van de broodnodige financiering voor het invullen van kritieke vacatures in de frontlinie", aldus het jaarverslag.Het budget voor salarissen werd verlaagd in het kader van het uitgavenkader voor de middellange termijn, waardoor de afdeling "niet in staat was om vacatures te creëren of vacatures in te vullen omdat de posten niet werden gefinancierd op het moment dat er vacatures vrijkwamen".Ook moesten fondsen opnieuw worden geprioriteerd voor de grensbeheerautoriteit (80 miljoen euro), digitalisering van dossiers (18 miljoen euro) en ministeriële onderzoekscommissies (10 miljoen euro).Pogingen om op zaterdag kantoren te openen, waardoor ook leerlingen die documentatie nodig hebben om niet naar school te hoeven gaan, of dienstmensen die geen verlof konden opnemen van hun werk zouden toestaan, werden gedwarsboomd door een combinatie van vakbonden en een gebrek aan geld.Volgens de nationale woordvoerder Reuben Maleka eist de PSA dat het personeel overuren krijgt als ze op zaterdag moeten werken.Zoals aangegeven in het jaarverslag kampt de afdeling nu al met een beperkt budget om medewerkers te betalen.Voor zonsopgang in de rij staan ​​voor Binnenlandse Zaken is geen garantie om het gebouw voor zonsondergang te bereiken.De praktijkervaring is dat de kantoren van Binnenlandse Zaken regelmatig offline gaan, waardoor aanvragen voor documenten effectief worden afgesloten totdat het systeem weer online is.Dit kan uren duren, of zelfs de hele dag.Zelfs proberen de wachtrijen te ontwijken door een afspraak te maken via het nieuwe e-bookingsysteem van de afdeling kan frustrerend zijn voor mensen met een internetverbinding of voldoende gegevens.Afgelopen week was de website minimaal twee dagen onbereikbaar.Systeemuitval blijft klanten en personeel frustreren, omdat er geen haalbare alternatieven zijn, geeft de afdeling toe in haar jaarverslag.Om de uptime van het netwerk te verbeteren, heeft de afdeling in het boekjaar 2018/19 een overeenkomst gesloten met het State Information Technology Agency (Sita) en Dimension Data "om een ​​netwerkarchitectuur te ontwikkelen die geschikt is voor de afdeling en om de telecommunicatieserviceproviders te beheren".Voor de uitvoering is minimaal R200 miljoen nodig, maar volgens het jaarverslag beschikte de afdeling niet over het budget.Maar in antwoord op een parlementaire vraag van 18 februari van het DA-parlementslid en lid van de commissie Binnenlandse Zaken Adrian Roos, zei minister van Binnenlandse Zaken Aaron Motsoaledi dat het uitvalpercentage in het boekjaar 2020/21 slechts 1,26% was en dat dit kwam door kabeldiefstal .Het uitvalpercentage voor april 2021 tot februari 2022 was 4,39% en dit kwam omdat sommige kantoren geen generatoren hebben tijdens het afschakelen van de belasting.Dit is verre van wat DM168 heeft verzameld uit interviews met burgers die toegang proberen te krijgen tot diensten.EFF parlementair portfolio commissielid Lorato Tito vroeg de minister welke maatregelen waren genomen om de "eeuwige connectiviteitsproblemen" van de afdeling op te lossen in het licht van de verklaring van de Sita CEO in september vorig jaar dat het ministerie van Binnenlandse Zaken koos voor een "goedkoop netwerk" connectiviteitsplan” was de schuldige.Motsoaledi's antwoord van 25 februari was dat de afdeling een bronzen service level agreement had met Sita, die 95% beschikbaarheid van de service en een oplossing van de verbroken verbinding binnen 16 uur opleverde.Toch kostte het Sita drie tot vijf dagen om netwerkproblemen op te lossen.“Dit betekent dat we zelfs onder het lage niveau van brons niet per se krijgen waarvoor we getekend hebben.Het is waar dat Sita betoogde dat we naar goud moeten overstappen.Onze vraag is: als zelfs de lage bronzen standaard niet kan worden gehaald op dat lage niveau, hoe zal dan worden voldaan aan een gouden standaard op een hoger niveau?”aldus Motsoaledi.Om deze vraag te beantwoorden, zei hij dat de afdeling, samen met Sita, vijf kantoren had geüpgraded naar de gouden service-levelovereenkomst om te bepalen of dit zou leiden tot verbeterde netwerkconnectiviteit in die kantoren.De uitkomst van de proof of concept “wordt afgewacht”.Vorig jaar vertelde Makhode het parlement dat de afdeling zijn "vervallen routers en switches" moest upgraden.Sita-woordvoerder Tlali Tlali zei dat de infrastructuur van het lokale netwerk (LAN) en het draadloze netwerk (WAN) van de afdeling veroudert en vaak "volkomen achterhaald" is.Tlali zei dat uit een beoordeling van 2019 bleek dat 398 van de 450 LAN-apparaten van de afdeling verouderd waren en 112 van de 395 WAN-apparaten verouderd.Hij zei dat uit gegevens van januari en februari van dit jaar bleek dat de bereikbaarheid van online diensten respectievelijk 87,81% en 93,48% van de tijd was."Bereikbaarheid wordt gedefinieerd als 'het percentage van de tijd dat de monitoringtools die in de gebouwen van Sita zijn ondergebracht, kunnen communiceren met een element of het apparaat in de kantoren van [Ministerie van Binnenlandse Zaken]'", aldus Tlali.Maar de afdeling moest ervoor zorgen dat de IT-infrastructuur altijd ter plaatse beschikbaar was, en Sita kon alleen de uitvaltijd kwantificeren voor de services waarvoor ze verantwoordelijk was.Applicaties, het LAN, routers en faciliteiten vielen niet binnen Sita's domein.Hij zei dat Treasury een Sita-verzoek om toestemming heeft goedgekeurd om een ​​alternatieve aanbieder voor het kernnetwerk aan te stellen, aangezien de huidige aanbieder, Broadband Infraco, die gebruikmaakt van het Transnet Freight Rail-netwerk, ernstig werd getroffen door vandalisme en kabeldiefstal van spoorlijnen.Het zou 18 maanden duren voordat de nieuwe provider aan boord zou komen.Sita heeft ook R400 miljoen gereserveerd om alle verouderde apparatuur te vervangen die het einde van zijn levensduur had bereikt om een ​​geschikt en schaalbaar netwerk te creëren.In het jaarverslag wordt opgemerkt dat slechts 195 van de 412 kantoren zijn gemoderniseerd met live-capture-systemen voor smart ID-kaarten en paspoorttoepassingen.Burgers moeten niet alleen uren in de rij staan, ze moeten dat vaak ook buiten vervallen gebouwen.In het jaarverslag wordt opgemerkt dat sommige van hun kantoren "slecht gelegen zijn en niet voldoen aan de normen en standaarden die worden gesteld aan gemoderniseerde kantoren".Meer dan de helft (229 van de 412) van de kantoren wordt gehuurd van particuliere verhuurders, vaak op maandbasis, "waardoor verhuurders weinig prikkels hebben om hun gebouwen te onderhouden of te upgraden".Binnenlandse Zaken is voor de verwerving en het onderhoud van kantoorruimte afhankelijk van Rijkswaterstaat.Het gebrek aan budget, gebrek aan online connectiviteit, gebrek aan modernisering in veel kantoren en personeelstekorten, die allemaal ook inspanningen van andere afdelingen vereisen, frustreren samen de behoeften van burgers om te voldoen aan de verplichtingen die de staat hen oplegt.DM168 heeft gerapporteerd hoe burgers in Johannesburg en Stellenbosch een hele dag tevergeefs wachten om identiteitsdocumenten of paspoorten aan te vragen.De situatie op het hoofdkantoor van Binnenlandse Zaken in Kaapstad, Barrack Street, is niet anders.Vroeger konden de kantoren van Barrack Street tijdens de lunchpauze ID-aanvragen verwerken.In 2017 duurde het voor deze verslaggever minder dan een uur om een ​​paspoortvernieuwing aan te vragen en evenzo duurde het 45 minuten om een ​​nieuw identiteitsbewijs aan te vragen in 2013.Maar bezoeken aan de kantoren in november 2021 en februari van dit jaar brachten een enorme verslechtering aan het licht.Om 12.00 uur waren mensen die al sinds 7 uur in de rij stonden nog steeds niet in het gebouw.Toen ik een paar dagen later om 6 uur 's ochtends arriveerde, stonden er ongeveer 40 meter verderop twee rijen (een voor ID-aanvragen en een voor paspoortaanvragen).Op 22 februari om 6.30 uur was de rij langer geworden, over een afstand van ongeveer 80 meter.De disfunctie bij Binnenlandse Zaken heeft kansen gecreëerd voor ondernemers in de informele sector.Een groep van ongeveer 20 daklozen is op straat gaan slapen buiten het kantoor in Barrack Street.Omdat de rij zich al om 5 uur 's ochtends begint te verzamelen, verkopen ze hun plaats aan de voorkant voor R100 aan laatkomers die na 6 uur arriveren.Met ongeveer 200 mensen in de rij, en de bewaker die nummers langs de rij had uitgedeeld, verkocht Andy Pierce zijn plaats in de rij, nummer 14. Op 27-jarige leeftijd leefde Pierce op straat sinds zijn moeder stierf toen hij was 16. Hij zei dat zijn vader, die gewelddadig was, hun huis in Eerste River had verlaten.Hij verdiende wat geld door een handelaar op de Grand Parade te helpen met het lossen en verkopen van zijn goederen twee keer per week, maar een baan vinden in de formele economie is bijna onmogelijk, aangezien hij nooit naar school was geweest.Op de vraag waarom, zei hij, toen hij in groep 1 in Bonteheuwel zat, braken andere kinderen zijn been omdat hij sneller kon rennen dan zij.Hij ging nooit meer terug;zijn moeder leerde hem lezen en schrijven.Nu mensen vijf uur of langer in de rij moeten staan ​​voordat ze naar binnen mogen, verdient de 29-jarige Swazi Beja een inkomen door plastic stoelen te verhuren.Beja laadde R5 een stoel op en zei dat hij zijn bedrijf in oktober begon nadat hij iemand het zag doen buiten Binnenlandse Zaken in Bellville.Hij kocht 50 stoelen voor R600, en verdiende minstens R250 per dag, maar zegt dat hij R250 per week moet betalen om ze in de buurt te stallen.Hij zei dat mensen vanaf 6 uur 's ochtends stoelen begonnen te huren, maar dat de zaken meestal traag waren tot de middag, toen mensen moe werden en de schaduw verdween.Terwijl hij met hem sprak, huurde een vrouw twee stoelen, een voor zichzelf en een voor haar dochter, die een dag niet naar school ging om haar identiteitsbewijs aan te vragen.Beja desinfecteerde en veegde de stoelen af ​​voordat ze ze aan haar overhandigde en bood aan ze naar haar plaats in de rij te dragen.Hij zei dat hij een business course had afgerond aan het College of Cape Town.Maar terwijl informele ondernemers kunnen profiteren van mislukkingen binnen Binnenlandse Zaken, belemmert het mensen om te werken, studeren, werk te vinden en kansen te benutten.Ashley Ramushwana nam zijn tweede vrije dag om te proberen zijn paspoort aan te vragen om de kans te grijpen om aan een film in Thailand te werken.De voormalige College of Magic-student was nummer 75 in de wachtrij voor paspoortaanvragen en het duurde van 07.00 uur tot 12.00 uur om dicht bij de deuren van het kantoor van Binnenlandse Zaken te komen."Ze delen 80 nummers per dag uit", zegt Ramushwana."Toen de kantoren [om 8 uur 's ochtends] opengingen, stond de wachtrij om de hoek van het blok."In een gesprek met DM168 op een maandag, zei hij dat hij de vorige vrijdag om 10.00 uur naar Binnenlandse Zaken was gekomen om te ontdekken dat hij niet bediend zou worden en maandag vroeg in de rij zou moeten staan.Hoewel hij na vijf uur in de rij staan ​​bij de deur was, zei hij dat een functionaris hen had gewaarschuwd dat het systeem op elk moment offline kon gaan en dat ze misschien moesten vertrekken.Hij had op de website van Binnenlandse Zaken gekeken of hij online een aanvraag kon indienen, maar had geen succes."De website is waardeloos", zegt hij.Sihle Cutshwa (24) uit Dunoon stond ook in de rij en doorstond de middagzon met haar 10-maanden oude dochtertje, Kanya, om haar identiteitsbewijs aan te vragen, dat ze verloor toen haar telefoon werd gestolen, omdat ze haar identiteitsbewijs in haar telefoonhoesje.Luvuyo Ngqaza stond een tweede dag in de rij, dit keer om zijn identiteitsbewijs op te halen.Hij was om 9.00 uur gearriveerd en omdat de ophaalrij korter was en sneller ging, stond hij om 11.45 uur vooraan in de rij.Maar om zijn identiteitsbewijs twee weken eerder aan te vragen, was hij om 6 uur 's ochtends aangekomen en om 15.30 uur vertrokken.Omdat hij werkloos was, had hij moeite om het geld te krijgen om twee keer van Houtbaai, waar hij woont, naar het stadscentrum te reizen, en om de R140 te betalen om een ​​nieuwe identiteitskaart te krijgen.Talloze andere mensen die informeel werden gesproken, vertelden dat ze vrije dagen moesten opnemen en moeite hadden om aan geld te komen voor vervoer en vergoedingen omdat sommigen werkloos waren;ouders die hun kinderen van school moeten halen;en werkzoekenden die pas werk kunnen zoeken als ze hun identiteitsbewijs hebben gekregen.We hebben feedback gevraagd op de Daily Maverick-website en lezers gevraagd om hun ervaring met de dienstverlening bij Binnenlandse Zaken te delen.Dit is een willekeurige selectie van 178 aantekeningen van lezers:“Ik ben 69 jaar oud en moest mijn paspoort vernieuwen.Ik stond vanaf 3 uur in de rij en liep daar om 11.30 uur weg, hoewel ik de tweede persoon in de rij was.Ze hielpen eerst de chommies.”“DHA wordt overgecontroleerd door zijn kantoor in Pretoria.Het is filialen niet toegestaan ​​fouten op het nationale computersysteem van de DHA te herstellen.Alles moet naar Pretoria voor correctie.”“Lof waar het moet!New Hanover Home Affairs heeft mijn aanvraag voor een nieuw Zuid-Afrikaans paspoort in 45 minuten afgerond.Ik heb het paspoort binnen zes weken en binnen 20 minuten na aankomst opgehaald.”“Ik ben een leraar en moet een nieuw paspoort krijgen.Ik ben 12 keer geweest en elke keer afgewezen omdat het te laat zal zijn om mijn onderwerping te doen.Ik kreeg te horen dat het voor R500 kon worden gedaan."“Nou, hoe zit het met het aanvragen en betalen van een niet-verkorte geboorteakte in 2017 en vervolgens in 2018 om opnieuw te bestellen en terug te betalen.Tot slot is het certificaat in 2020 uitgereikt.”"Ik heb een onverkorte geboorteakte voor mijn zoon besteld en betaald, zodat hij zijn paspoort kon krijgen - nooit ontvangen en de bon vervaagd door het papier waarop het was afgedrukt, dus nu geen bewijs!"'Nou, eigenlijk was het goed voor mij en de mijne.Maar voor een van onze medewerkers, ramp - wachtte 10 jaar op bevestiging van ID-nummer en tijdelijk document, maar heeft nog steeds geen kaart."“Naadloze recente ervaring: paspoort en ID-kaart online aangevraagd;online betaald;afspraak gemaakt bij Killarney Jhb Home Affairs branch online.Geweldig, behulpzaam personeel – documenten een maand later opgehaald!”“Ik heb in september 2018 het SA-burgerschap aangevraagd bij Binnenlandse Zaken Kaapstad.Mijn aanvraag werd geaccepteerd nadat was gecontroleerd of alle benodigde documenten waren bijgevoegd.Sindsdien heb ik niets meer gehoord."We proberen de kwaliteit van de dienstverlening op de afdelingen Binnenlandse Zaken in het hele land in kaart te brengen.Deel uw ervaringen door deze snelle enquête in te vullen.DM168Dit verhaal verscheen voor het eerst in onze wekelijkse krant Daily Maverick 168, die in het hele land beschikbaar is voor R25.Houd er rekening mee dat u een Maverick Insider moet zijn om commentaar te kunnen geven.Meld u hier aan of meld u aan als u al een Insider bent.Iedereen heeft een mening maar niet iedereen heeft de kennis en ervaring om een ​​zinvolle bijdrage te leveren aan een discussie.Dat willen we van onze leden.Help ons te leren met uw expertise en inzichten over artikelen die we publiceren.We moedigen verschillende, respectvolle standpunten aan om ons begrip van de wereld te vergroten.Bekijk hier ons opmerkingenbeleid.Mismanagement en don't don't give a damn "ambtenaren" zijn het belangrijkste probleem.Meer personeel lost dit probleem niet op.Elke keer als ik naar een DoH-kantoor ga, zou ik willen dat ik achter de bureaus kon gaan en gewoon kon beginnen met managen, omdat de disfunctie en de oplossingen zo duidelijk zijn.We betalen ook voor deze diensten, dus het budget-excuus slaat nergens op.Goed gezegd Gerrit, helemaal mee eens.Er is over het algemeen een totaal gebrek aan interesse in DHA-personeel om zelfs een redelijk efficiënte service te bieden.Ze hebben gewoon een 'kon het niet schelen' houding....en deze idioten van de regering willen 20 miljoen roepies verspillen aan een nutteloze vlag en 50 miljoen roepies aan Cuba.Dit artikel geeft misschien geen verklaring voor de algemene malaise in Binnenlandse Zaken, zoals de malaise van de overheid als geheel in dit land.Hoewel er afdelingen zijn die de mensen efficiënt van dienst zijn, is de overheid over het algemeen in een puinhoop en zal ze ondanks alle retoriek nooit in staat zijn het land te dienen.Het probleem komt neer op het praktische beheer van personeel en middelen.Punt.Het beschikbare personeel bij de overheid is over het algemeen zo inefficiënt vanwege corruptie, vriendjespolitiek, absenteïsme, insubordinatie en zwakke of ineffectieve managementstructuren, dat het geen verrassing is dat de meeste overheidsdiensten het werk gewoon gedaan krijgen.Het is daarom gemakkelijker om meer personeel te vragen, wat het toch al chaotische personeelsbestand alleen maar verergert, en we horen deze belachelijke statistieken uit de lucht halen door de ministers die geacht worden managementstructuren en discipline af te dwingen, maar geen voeling hebben met hun taken en de behoeften van de mensen in Zuid-Afrika!Het gebrek aan inzet en plicht van onze ambtenarij is er voor iedereen om te zien, maar de politiek dicteert het beleid en de prestaties in dit land.Dus we horen deze zwakke excuses voor optredens en pure leugens over de staat van de regering, maar totdat een sterke leider de controle overneemt, zal onze situatie in het algemeen van kwaad tot erger gaan.Ambtenaren worden tegenwoordig zeer goed betaald, maar ze moeten worden beheerd door efficiënte managers en administratieve structuren!Door meer mensen in dienst te nemen, wordt de huidige status-quo nog erger!Helemaal mee eens.Incompetentie en corruptie!Sorry dat ik doorga over de slechte analyse en rapportage in DM tegenwoordig bij het omgaan met staatszaken.Is het echt dat “… de schatkist het geld niet heeft” of dat volgens de PSA (wie zou dit natuurlijk zeggen) “… er maar 47% van het benodigde personeel in Stellenbosch is” of dat “er meer personeel nodig is bij binnenlandse zaken”?In plaats daarvan (zoals bij alle overheidsdepartementen) zijn ze in feite chronisch overbezet met slecht opgeleide, slecht beheerde, slecht georganiseerde en werkschuwe kaderleden onder incompetente en zelfverheerlijkende zogenaamde ambtenaren en ministers en onderministers zonder enig idee.Gebouwen en systemen zijn ingestort door gebrek aan onderhoud en onderhoud, het niveau van het klantgerichte en backoffice-personeel is erbarmelijk.De inkoopprocessen leiden niet tot effectieve en doelgerichte bestedingen omdat er niet wordt gecontroleerd wat wordt geleverd of de afspraken om dit te doen.Meer geld uitgeven of meer mensen in dienst nemen, lost deze fundamentele structurele en institutionele problemen niet op.We zien de vakbonden nu al spierballen bij verschillende ministeries, vooruitlopend op de aanstaande salarisonderhandelingen.Zoals altijd zal het ANC instorten op het gebied van personeelsbestand en beloning (waarschijnlijk vermomd als "loonstijgingen").DM zou het verhaal kunnen kristalliseren door een analyse van personeelsaantallen, competenties en middelen en benchmarken met andere landen van vergelijkbare omvang en dispositie - dan zou het commentaar enige inhoud hebben.De recente en toenemende onderlinge gevechten, schuldspelletjes en afleidingsmanoeuvres komen naar voren."Eskom niet alleen onze schuld", zegt Mabuza, "we zijn geen misdadigers", zegt Gordhan.Sorry, maar ja, dat is het en jij bent het!En dat geldt over de hele linie!Helemaal mee eens!Alle overheidsstructuren zijn verrot, van bovenaf helemaal naar beneden.Publiek geld wordt gestolen terwijl de infrastructuur enz. van het land uit elkaar valt en wordt vernietigd!60-plussers gaan op donderdagochtend (werd ons verteld door een bewaker) en moeten er om 7.00 uur zijn. Dit was bij het Umgeni Road-kantoor in Durban.Geen zitplaatsen - nogal wat mensen waren dichter bij 80 dan 60, en toen ik vroeg of we naar binnen konden gaan en wachten, kreeg ik te horen dat ik "gewoon geduld moest hebben"!Om ze echter hun recht te geven, toen de deuren om 8.00 uur opengingen waren we om 9.00 uur weg. Ik kreeg een sms dat mijn paspoort binnen een week klaar was."Het systeem is offline", het is zo'n vaag en allesomvattend excuus dat niets verklaart, net als de verouderde LAN- en WAN-apparaten.Een paar coderende tieners en nul-geclassificeerde gegevens over binnenlandse zaken van mobiele bedrijven en ik denk dat we binnen 6 maanden een werkbaar nationaal systeem kunnen hebben.grappenmakers.Meer personeel lost het niet op.De productiviteit van ambtenaren neemt af naar gelang het aantal werknemers.Eén post met een redelijke productiviteit van 60% moet ongeveer 4 gevestigde exploitanten huisvesten om de klus te klaren met een productiviteit van 15%.De eerste kleine stapjes zouden zijn om de time-outs voor daadwerkelijke vakbondsonderbrekingen te regelen, het gebruik van persoonlijke telefoons tijdens 'werktijd' te verbieden en het eten van kip op het werk in het kluchtenkantoor van Richards Bay absoluut te verbieden.Dus waar zijn deze duizenden overheidsmedewerkers als ze niet in binnenlandse zaken zitten??Zijn het meer geesten?Waarom is hun verwerking niet meer online gegaan?Het lijkt erop dat de helft van hun werknemers sowieso incompetent of corrupt is.Te midden van deze afschuwelijke incompetentie is een zogenaamde "minister" en zijn binnenste cirkel van DG's en assistent-DG's enz. die exorbitante salarissen krijgen zonder enig idee of wil om gewoon een schandalige puinhoop op te lossen.In plaats daarvan, het gebruikelijke misselijkmakende spel van verwijten, leugens, holle beloften en al die tijd verandert er niets!!Ik ben het eens met alle opmerkingen.Het invullen van posities en het betalen van meer salarissen zal de totale luiheid en het gebrek aan productiviteit alleen maar vergroten.Het probleem begint bovenaan.Met respect voor de medische professie: wat Binnenlandse Zaken en een huisartsenpraktijk gemeen hebben, zijn wachtrijen.Dr. Aaron zal het veel beter doen door terug te gaan naar de goede dokter en wat recepten uit te schrijven.Binnenlandse Zaken gaat over bedrijfsprocessen en systemen.Een minister die verstand heeft op dit gebied is vereist.Geen huisarts.Bovendien, en zoals sommige opmerkingen suggereren, moeten de productiviteit en efficiëntie van het huidige HA-personeel worden beheerd.Met andere woorden, ontsla de luie mensen en benoem mensen die servicegerichtheid begrijpen en willen werken.Ik sta buiten de DHA-kantoren in Wynberg Mall.Ik heb de dag vrij genomen van het werk.Het systeem is landelijk offline.Dus de aanmoediging door het personeel om een ​​online boeking te maken helpt niet.Geprobeerd en dat systeem is ook offline!Waarom kunnen ze de paspoorten niet bezorgen als ze ze eenmaal hebben geproduceerd?!Medio 2020 heb ik een nieuw paspoort gekregen.Het moeilijkste was het online invullen van het formulier.De website bleef maar zeggen dat ik terug moest gaan naar het begin.Het is erg onstabiel en erg slecht ontworpen.Toen ik eindelijk de aanvraag invulde, was het gemakkelijk - ik maakte een afspraak bij een bank, ging op de afgesproken tijd naar binnen om mijn vingerafdrukken te nemen, enz. Wat minder dan een half uur duurde.Twee weken later was mijn paspoort klaar.Er was nog een probleem met het verzamelen - de website was uit de lucht, dus ik moest meer dan een uur wachten voordat hij weer online kwam.Mijn partner had in 2019 een verschrikkelijke ervaring.Het kostte hem 8 bezoeken aan Binnenlandse Zaken in Wynberg, die elk enkele uren duurden, om zijn paspoort te laten vernieuwen.Wat me nog bozer maakte, was dat ze zeiden dat ik de online formulieren niet goed invulde, terwijl het echte probleem de vreselijke website was.Wie heeft het ontworpen?Hoeveel kregen ze betaald?Hoeveel van het betaalde geld ging eigenlijk naar het ontwerp van de website en hoeveel in privézakken?Helaas prediken we hier tot de bekeerdenBesteed taken van Binnenlandse Zaken uit aan particuliere dienstverleners, waar degenen die het kunnen betalen ervoor betalen.Dat zal zorgen voor de premium-service rackets die openlijk worden gebruikt in zowat elk kantoor van Binnenlandse Zaken in het land.Het personeel van Binnenlandse Zaken kan zich dan in ieder geval concentreren op het bedienen van de meerderheid van de ongelukkigen in plaats van hun illegale geldscheppende programma's uit te voeren.Daily Maverick © Alle rechten voorbehoudenEr zijn veel grote voordelen aan het zijn van een Maverick Insider.Het verwijderen van advertenties uit uw browse-ervaring is er een van - we blokkeren niet alleen advertenties, we herontwerpen onze pagina's om er slimmer uit te zien en sneller te laden.Klik hier om andere voordelen te zien en om u aan te melden bij onze lezersgemeenschap die kwaliteitsvolle, onafhankelijke journalistiek ondersteunt.Selecteer welke nieuwsbrieven je wilt ontvangen