Alleen door partnerschappen en samenwerking...

2022-07-23 00:54:58 By : Mr. FENG MAO

We hebben je beloofd dat we nooit een betaalmuur zullen bouwen en we zijn van plan om die belofte na te komen.We willen ook uw leeservaring voortdurend verbeteren en u kunt ons daarbij helpen door u bij ons te registreren.Het is snel, eenvoudig en kost u niets.Bijna daar!Maak een wachtwoord aan om de registratie bij ons te voltooien:U wilt First Thing ontvangen, onze vlaggenschip dagelijkse nieuwsbrief.Afmelden op elk gewenst moment.Voer uw wachtwoord in of ontvang een inloglink als u het bent vergetenSesam open u!Bedankt voor het registreren.Het verhaal van Zuid-Afrikaanse steden is deels goed en deels slecht, zegt Sithole Mbanga, CEO van het South African Cities Network, een non-profitorganisatie die wordt gefinancierd door de steden van SA.Het heeft zojuist de vijfde editie van zijn State of the Cities Report uitgebracht.Het slechte nieuws is dat in de afgelopen vijf jaar de gemeenten Kaapstad, Johannesburg, Ekurhuleni, eThekwini, Buffalo City, Nelson Mandela Bay, Mangaung, Tshwane en Msunduzi (Pietermaritzburg) beperkte vooruitgang hebben geboekt bij het bereiken van hun doelstellingen om productief te worden, inclusieve, duurzame en ruimtelijk getransformeerde steden.In feite zijn ze niet in staat geweest hun prestaties om te zetten in positieve ontwikkelingsresultaten en hebben ze geen beter leven voor al hun burgers gecreëerd.Dit is niets nieuws.Al meer dan twee decennia reflecteren, analyseren en adviseren het SA Cities Network en anderen over de uitdagingen die aan deze tekortkomingen ten grondslag liggen.Het goede nieuws is dat ondanks de groeiende bevolking en beperkte budgetten, de metro's van Zuid-Afrika een relatief hoog niveau van dienstverlening hebben weten te behouden op het gebied van basisvoorzieningen (water en sanitaire voorzieningen, elektriciteit, afvalverwijdering) en ICT-infrastructuur.“Er zijn dingen die lokale overheden en steden hebben gedaan die goed zijn.Het probleem is dat het geen holistische service is, en dat maakt het nog geen goed verhaal”, zegt Mbanga.Hij zegt bijvoorbeeld: wat heeft het voor zin om toegang te hebben tot elektriciteit als die stroom intermitterend of te duur is, of als je geen water hebt?Load shedding is er om (minstens) nog een jaar te blijven, terwijl de overheid aarzelt over beleidDe staat waarin de grote steden van Zuid-Afrika zich nu bevinden, wordt nog zorgwekkender, aangezien tegen 2050 de Zuid-Afrikaanse bevolking naar verwachting zal groeien met 19 tot 24 miljoen mensen, van wie velen in steden of dorpen zullen wonen.Steden zijn cruciaal voor ontwikkeling, met hun prestaties in het leveren van basisdiensten en positieve ontwikkelingsresultaten die verband houden met het welzijn van hun burgers en, uiteindelijk, economische ontwikkeling."Met zoveel druk op steden om te presteren, is het essentieel dat er voldoende gegevens en informatie zijn zodat steden betere, beter geïnformeerde beslissingen kunnen nemen, beter beleid en plannen kunnen voorbereiden en resultaten kunnen meten en rapporteren aan de hand van gestelde doelen", zegt hij.Zo wordt het South African Cities Network geabsorbeerd door de noodzaak om adequate gegevens en informatie over steden te verzamelen, om stedelijk bestuur te helpen informeren en ondersteunen.Dat is de aanleiding voor het State of Cities Report.Van de gemeten steden zagen Joburg, Tshwane, Ekurhuleni en Kaapstad - in die volgorde - de grootste bevolkingsgroei tussen 2011 en 2019.Met uitzondering van Kaapstad zijn alle gemeten steden er tussen 2015 en 2018 in geslaagd om marginale verbeteringen te realiseren als het gaat om het aantal huishoudens dat in informele huizen woont.Maar van alle gemeten steden zijn alleen Kaapstad en Ekurhuleni erin geslaagd de werkloosheid tussen 2016 en 2020 te verminderen, opnieuw met respectievelijk een minuscule 0,2% en 0,5%.Als het gaat om toegang tot basisvoorzieningen zoals elektriciteit, watervoorziening, sanitaire voorzieningen en wekelijkse afvalverwijdering, was het beeld gemengd.Ekurhuleni was de enige stad die in alle opzichten een verbetering liet zien, terwijl Mangaung in alle opzichten een achteruitgang liet zien.Maar als het gaat om luchtvervuiling, watervervuiling, zwerfvuil en landdegradatie, wordt een onaanvaardbaar hoog percentage huishoudens in Joburg, Mangaung, Buffalo City en eThekwini getroffen door slechte dienstverlening.De andere steden zijn niet veel beter, met Kaapstad als uitschieter.Als het gaat om het allerbelangrijkste onderhoud, heeft slechts één stad - Johannesburg - het onderhoud verhoogd (als percentage van de bedrijfsuitgaven).Maar nogmaals, de verbetering is in kleine stappen in plaats van gigantische stappen.Joburg verhoogde zijn budget van 2,3% in 2009 tot 6% in 2020 — Stats SA beveelt 8% aan.Ter vergelijking: Mangaung, Maritzburg en Nelson Mandela Bay besteden tussen de 2% en 3% van hun budget aan onderhoud - wat geen verrassing zal zijn voor burgers die gewend zijn aan kapotte infrastructuur, slechte wegen en vervallen gebouwen.Helaas betalen de meeste forenzen, ondanks hun investeringen in vervoersoplossingen zoals de MyCiti-bussen, meer voor vervoer dan ooit tevoren.Dit komt waarschijnlijk door de ondergang van Prasa, maar ook omdat de gemeenten er niet in zijn geslaagd land vrij te maken voor de ontwikkeling van goedkope woningen.Mbanga grijpt dit punt aan om het enorme probleem van metro's te illustreren.“Van de lokale overheid wordt verwacht dat ze het meeste werk doen met de helft van de gereedschapskist”, zegt hij.De andere instrumenten zitten bij provinciale overheden, en de twee spreken niet.Zo hebben gemeenten - die verantwoordelijk zijn voor stedelijke ontwikkeling - moeite om de provinciale overheid en andere instellingen zoals Transnet en Correctional Services ertoe te brengen stukken land vrij te maken die kunnen worden gebruikt voor goedkope huisvesting in stedelijke centra.“Als mensen dichter bij hun werk zouden wonen, zouden ze hun transportgeld ergens anders in de economie kunnen uitgeven.”De lokale overheid krijgt 9% van de staatskas toegewezen, terwijl de provincies 50% en de nationale overheid 51% krijgen.“De lokale overheid is de arme neef die naar verwachting zijn eigen inkomsten zal genereren.Maar als huishoudens opereren in de context van een slechte economie - de verantwoordelijkheid van de nationale overheid - hoe kunnen ze dan hun tarieven en belastingen betalen?Hier ligt de tegenstelling.”Natuurlijk is hij niet blind voor de tekortkomingen van de lokale overheid, die beter kan en moet doen met wat ze heeft.Het is een trieste situatie wanneer de dienstverlening in de gemeente Buffalo City verbetert, simpelweg omdat het leiderschap van de stad is gestabiliseerd en raadsleden zijn gestopt met stoelen naar elkaar te gooien.Of wanneer de slechtst presterende gemeente in de groep - Msunduzi - de eer krijgt om nog steeds bepaalde diensten te leveren, omdat factionalisme de afgelopen vijf jaar verschillende keren vrijwel tot stilstand heeft gebracht.“De overheid stuurt haar minst capabele kaderleden naar de lokale overheid… dit is het tegenovergestelde van wat we nodig hebben.We hebben de best mogelijke mensen nodig in de lokale overheid”, zegt hij.Terwijl in het laatste rapport van het SA Cities Network (in 2016) krachtig werd gepleit voor de nationale overheid om de lokale overheid centraal te stellen in de ontwikkeling van SA, gaat dit laatste rapport verder door te suggereren dat deze inspanningen worden belemmerd door het gebrek aan samenwerking tussen de verschillende overheidssferen en andere maatschappelijke belanghebbenden.De roep om coöperatief bestuur is dus ingegeven door de dringende noodzaak voor Zuid-Afrikaanse steden om effectief samen te werken in alle overheidssectoren en met andere stedelijke actoren om effectieve samenwerkingen en partnerschappen te ontwikkelen om hun mandaat uit te voeren.“We kunnen er niet van uitgaan dat de overheid zal veranderen.We hebben een benadering van de hele samenleving nodig.Je kunt niet op één stakeholder vertrouwen om de manier waarop de overheid is ontworpen te veranderen.Het zal zijn eigen belang beschermen”, zegt Mbanga.“We moeten oproepen tot een ronde van discussies of onderhandelingen over wat er moet veranderen.Sommige van deze discussies zijn niet nieuw - moeten we bijvoorbeeld provincies hebben?Maar we weten dat we deze discussies niet aan één stakeholder kunnen overlaten.Het gaat gewoon niet gebeuren.”DMHoud er rekening mee dat u een Maverick Insider moet zijn om commentaar te kunnen geven.Meld u hier aan of meld u aan als u al een Insider bent.Iedereen heeft een mening maar niet iedereen heeft de kennis en ervaring om een ​​zinvolle bijdrage te leveren aan een discussie.Dat willen we van onze leden.Help ons te leren met uw expertise en inzichten over artikelen die we publiceren.We moedigen verschillende, respectvolle standpunten aan om ons begrip van de wereld te vergroten.Bekijk hier ons opmerkingenbeleid.'Overheid stuurt zijn minst capabele kaderleden naar de lokale overheid' en 'we kunnen niet verwachten dat de overheid verandert'.Dat vat de situatie perfect samen.Degenen die de puinhoop kunnen verlaten, zullen de puinhoop verlaten, en zij nemen hun vaardigheden en kapitaal met zich mee.Dat krijg je voor het hier beschreven bestuursmodel.Samenwerking met doeners, zoals Gift of the Givers bijvoorbeeld, is gemakkelijk - zelfs proberen om met de overheid te praten is hard werken.Waarom zou je je drukmaken?Ten eerste, Sasha, lees alsjeblieft de statistieken die je hebt gepubliceerd en zorg ervoor dat je commentaar overeenkomt met de cijfers voor je ogen.Stop met proberen de metro van Kaapstad met hetzelfde penseel te schilderen als de rest, en als je naar procentuele verandering kijkt, moet je ook naar de basis verwijzen, zodat je lezers een goed perspectief krijgen en je commentaar evenwichtiger zal zijn.Ten tweede is centrale overheidsplanning een ramp, omdat ze, zoals Mbanga zegt, alleen de partijbelangen zullen behartigen.Dit moeras van onbekwaamheid waarin we leven, is simpelweg te wijten aan een gebrek aan talent waar we het het meest nodig hebben - zoals Mbanga zegt, op het niveau van de lokale overheid.Het is immoreel om in dit stadium om te draaien en te zeggen dat het bedrijfsleven en de lokale gemeenschappen nu moeten bijdragen om de problemen op te lossen die worden veroorzaakt door een belastinghongerige verspillende centrale overheid.Ik ben bijvoorbeeld deze rotzooi zat en beu - de provinciale en metroregering van de West-Kaap is gewoon mijlen en mijlen voor op de rest van ons stuntelige moeras van onbekwaamheid.En dat is de kern van DA vs ANC.Het lijkt er vaak op dat de term coöperatief bestuur zich beperkt tot coöperatief bestuur.Alleen wanneer het volledige spectrum van de samenleving op een zinvolle manier wordt betrokken bij planning en besluitvorming, kan er sprake zijn van enige ontwikkeling.Ik ben me er niet van bewust dat dat ooit in Zuid-Afrika is gedaan.Als er meer van de gemeenschap wordt verwacht – we zorgen al voor en betalen voor onze eigen veiligheid, onderwijs, medische behoeften, zonnepanelen, generatoren, boorgaten enz. – krijgen we dan minder te betalen voor niet geleverde diensten en lagere belastingen?Het moet regeringsfunctionarissen als muziek in de oren klinken dat ze officieel betaald worden om niets te doen, maar ze zullen misschien niet blij zijn te weten dat er minder te stelen zal zijn.Ze zijn zo schaamteloos en arrogant dat ze denken dat het goed met ze gaat en dat de justrein nog steeds op het goede spoor zit.Of doen ze dat?Als we hun werk moeten doen, mogen we dan de dienst uitmaken - eisen dat hun kinderen naar overheidsscholen gaan, dat ze het openbaar vervoer gebruiken, Zuid-Afrikaanse openbare ziekenhuizen, betalen voor hun eigen veiligheid, auto's en huizen - als wat ze hebben gemaakt is goed genoeg voor ons, waarom is het niet goed genoeg voor hen?Kunnen we dan eisen dat degenen die van ons hebben gestolen, teruggeven wat ze hebben gestolen en gestraft worden?Of zal de staat van slavernij waartoe we gedwongen zijn gewoon doorgaan - zullen we harder en harder blijven werken om ze rijker en rijker te maken?Mijnheer de Voorzitter, schaamt u zich niet dat het zover is gekomen?Doet het geen pijn om te weten dat mensen geen respect hebben voor de regering die u leidt?Schaamt u zich niet om te blijven bedelen en bedelen van uw volk en het Westen en ons opnieuw laten koloniseren door China en Rusland?Ik kan niet zien dat deze samenwerking er ooit zal komen – ze zijn er voor de dosh, niet voor de mensen..Daily Maverick © Alle rechten voorbehoudenEr zijn veel grote voordelen aan het zijn van een Maverick Insider.Het verwijderen van advertenties uit uw browse-ervaring is er een van - we blokkeren niet alleen advertenties, we herontwerpen onze pagina's om er slimmer uit te zien en sneller te laden.Klik hier om andere voordelen te zien en om u aan te melden bij onze lezersgemeenschap die kwaliteitsvolle, onafhankelijke journalistiek ondersteunt.Selecteer welke nieuwsbrieven je wilt ontvangen