Apeldoorn loopt niet warm voor ‘Toppers-sfeer’: concertorganisator failliet - FaillissementsDossier.nl

2022-06-18 20:31:43 By : Ms. Clare Zhang

Actuele informatie over faillissementen en surseances

Apeldoorn is geen stad van kolkende concerten Apeldoorn heeft niet direct de reputatie de stad van de kolkende concerten te zijn. In die zin is het geen verrassing dat het niet is gelukt om er een groots muzikaal evenement te organiseren. Een uitvoering van vier harpisten of de Matthäus zal geen probleem zijn maar een promotor die wil dat de bewoners van de ambtenarenstad de spijkers uit de vloer dansen zal van goeden huize moeten komen, zelfs in een tijd waarin iedereen na twee jaar binnen zitten niets liever doet dan stampen en schreeuwen.  

Ondernemer Wissink wilde in Apeldoorn ‘een Toppers-achtig sfeertje’ creëren

Toch is dat precies wat Marc Wissink voor ogen stond. Nog voor de coronacrisis voorbij was, in november 2021, maakte de dappere ondernemer bekend dat hij in april 2022 in Apeldoorn een nieuw groots muziekfeest wilde organiseren. Niet al te wild, geen De Staat of Lil’ Kleine, maar ook geen blokfluiters of cellisten. Wissink stond ‘een Toppers-achtig sfeertje’ voor ogen, vertelde hij, met artiesten als Mart Hoogkamer (bekend van de hit ‘Ik ga zwemmen in Bacardi Lemón’), Snollebollekes en René Froger.

Apeldoorns publiek liep niet warm voor Waylon

Ook countryzanger Waylon, die onder de naam Willem Bijkerk in Apeldoorn ter wereld kwam, zou acte de présence geven in het multifunctionele Omnisport-stadion dat Wissink voor het tweedaagse evenement had gereserveerd. Maar begin april moest de organisator tot zijn spijt bekendmaken dat hij zich toch had vergist in de potentie van Apeldoorn als concertlocatie. Het streven om voor beide avonden vanaf € 39,95 duizenden kaarten te verkopen, er waren ruim 6000 kaarten beschikbaar, werd bij lange na niet gehaald.

Annulering concerten leidden tot faillissement van Eventvisie

 ‘Ontzettend spijtig, want wij hadden er net als jullie heel veel zin,’ verklaarde de organisatie op Apeldoorndirect.nl. Het voornemen het evenement een jaar te verplaatsen viel volgens Wissink in het water doordat artiesten annuleringsvergoedingen opeisten en hij mensen die al een ticket hadden gekocht geld terug moest betalen. De noodgedwongen uitgaven leidden zelfs tot het faillissement van zijn bedrijf, Eventvisie. Er bleef te weinig geld over om de schade van álle gedupeerden te vergoeden.

Organisator afgelast concert ontvangt dreigmails

Op de Facebookpagina van ‘Apeldoorn in concert’ is de merchandise nog steeds te koop: ‘Gave T-shirts van de beste kwaliteit.’ Initiatiefnemer Wissink zit intussen op de blaren. Tot overmaat van ramp krijgt hij ook nog eens een portie narigheid voor zijn kiezen: ‘Ik ontvang dreigmailtjes waarin ik oplichter wordt genoemd,’ zegt hij tegen dagblad De Stentor. Misschien moet de ondernemer zich het advies van deze krantenlezer eens ter harte nemen. ‘Blijf toch lekker thuis. Mozart of Beethoven luisteren, wijntje, kaarsje... en geen CO2 uitstoot,’ schrijft de lezer in een reactie onder het interview met Wissink.

Adverteren op deze site? Kijk hier voor uitgebreid informatie over de mogelijkheden, tarieven en formaten.