Storm spoelt de herinneringen van een schip weg

2022-08-13 13:41:36 By : Ms. Diana Yuan

Vooral niet het kritische werk dat we doen.Het enige dat ergerlijk is dan de incompetentie van de regerende partij, is dat je moet betalen om over hun incompetentie te lezen.We haten betaalmuren, niet alleen omdat ze een wrokaankoop zijn, maar omdat ze het volledige electoraat ervan weerhouden de waarheid te lezen.We hebben een manier gevonden om de betaalmuur te omzeilen: onze lidmaatschapsgemeenschap, Maverick Insider.De 18.000 mensen die geloven in verantwoording en de echte impact die onze onderzoeksjournalistiek maakt.Word een Maverick Insider en sluit je aan bij het goede doel om Daily Maverick te steunen.Insider worden Al een insider?Klik hier om in te loggenAl een insider?Klik hier om in te loggenHet was een donkere en stormachtige nacht.De oceaan deinde met enorme deining en de wind was stormkracht uit het noordwesten.Twee verlaten schepen waren op drift, meedogenloos naar de kust geduwd door windstoten tot 55 knopen van over de zuidelijke Atlantische Oceaan.De regen en de kou trotseerden tientallen Kaaptoniërs op een parkeerplaats langs de kustweg tussen Camps Bay en Llandudno, als aan de grond genageld terwijl de 42.050-tons tanker Antipolis zich feilloos in het vervagende licht naar de rotsachtige kustlijn bij Oudekraal wentelde.Een bijna volle maan rees achter donkere wolken op en verhoogde het tij.Ongeveer twee kilometer naar het zuiden zou de 32.913 ton wegende tanker Romelia uren later hetzelfde lot ondergaan en om 01.30 uur op Sunset Rocks in Llandudno vergaan.Net als de toeschouwers op de parkeerplaats, kon kapitein T Hara van de Japanse sleepboot Kiyo Maru nr. 2 van 9.200 pk, die twee maanden lang moeizaam de twee lege tankers van Griekenland langs de westkust van Afrika had gesleept, op weg naar sloopwerven in Taiwan, alleen kijken.Omdat de Kaap der Stormen zijn naam eer aandeed, waren de sleepkabels minder dan een half uur voor zonsondergang op 28 juli 1977 gebroken. Pogingen om ze opnieuw aan te sluiten in rollende golven van 10 meter waren op niets uitgelopen.Hij "kon niets doen", vertelde hij later aan een journalist van The Argus, die net als de Cape Times de wrakken op hun voorpagina's van 29 juli 1977 spetterde.Nu, 44 jaar later, heeft de ongewone zomerstorm van woensdag 19 januari, die door SA Weather Service senior marien wetenschapper dr. Tamaryn Morris een gebeurtenis van één op twintig jaar heeft genoemd, een deel van de gezonken Antipolis weer op de rotsen geworpen.Het is onduidelijk hoe deze zomerstorm erin slaagde te doen wat decennia van winterstormen niet deden.Morris bood weinig inzicht anders dan te zeggen dat golven van de gecombineerde hoogte en periode op die woensdag slechts één keer in de afgelopen 19 jaar in de zomer zijn voorgekomen.Maar golven van vergelijkbaar, zo niet groter, vermogen komen relatief vaak voor in de winter.Swell-goeroe en oprichter van de populaire surfwebsite Wavescape, Steve Pike leek de beste verklaring te bieden.De deining van die woensdag kwam uit een meer westelijke richting dan de meeste deining in de winter, zei Pike, en aangezien het zomer was, lag er misschien minder zand op het wrak van de Antipolis.Dit, gecombineerd met het feit dat het wrak in de loop van de decennia is verroest en door golven is gebroken en dus lichter is, heeft er waarschijnlijk toe geleid dat een groot deel van de Antipolis terug naar de kust is geslingerd.In tegenstelling tot de Romelia, die 800 meter uit de kust tegen een rotswand botste en de volgende dag in tweeën brak, kwam de boeg van de Antipolis tot stilstand op een halfbeschermd rotsstrand op slechts 75 meter van de weg, bijna alsof ze daar was aangemeerd.Llewellyn Raubenheimer, die op vrijdag 29 juli 1977 in de Cape Times berichtte, citeerde Kevin Robb, inwoner van Bakoven, die een van degenen was die de Antipolis om 7.45 uur de vorige avond zag vastlopen: “Het kwam zachtjes binnen en ging gewoon liggen."Ze leek daarna geen centimeter te bewegen, bijna alsof ze daar opzettelijk was afgemeerd."De Argus-verslaggevers - niet bij naam genoemd - schreven dat een gebroken ketting en verscheurde touwen "van haar bogen waren gedrapeerd" en "als het weer verbetert, kan een behendig persoon touwen die aan de Antipolis bungelen beklimmen" om aan boord van het schip te gaan.Op zaterdag 30 juli meldde Weekend Argus dat een politieagent met een waakhond de opdracht had gekregen om "te voorkomen dat mensen souvenirs zouden meenemen".In dit stadium was er een loopplank en een touwladder bungelend aan bakboord.De Argus-reporter Henrie Geyser en fotograaf Robin Brown waren de eerste persgroep die aan boord gingen van het schip.Het rapport van Geyser op 3 augustus vermeldde "een haastig plunderaarsspoor zichtbaar door het hele schip".De “prachtige bar” in de passagiershut naast de kapiteinshut had glazen en “nog een fles jenever”, er stonden servies en potten opgesteld in de kombuis en linnengoed in de kasten, maar de barometer, gyrokompas, radio en medische apparatuur hadden gestolen is.Deuren en glas waren ingeslagen, laden waren uitgetrokken en de inhoud was omgevallen.Het onlangs nieuw leven ingeblazen wrak heeft zijn aandeel toeschouwers aangetrokken.Tijdens een uur fotograferen van de nu verroeste hulk klauterden amateurvlogger Adam Spiers en een vriend, en nog een stel, vanaf de parkeerplaats het pad af en maakten foto's.De stad Kaapstad heeft er bij mensen op aangedrongen niet op het wrak te klauteren, maar het tafereel van vandaag is ver verwijderd van de duizenden die in de eerste dagen naar het wrak kwamen kijken.De Argus meldde dat in het eerste weekend auto's geparkeerd stonden langs de berm van de kustweg voor "meer dan een kilometer aan weerszijden van het gestrande schip".De verkeerspolitie smeekte mensen om weg te blijven."Je kunt mensen vertellen dat ze zich hier niet hoeven te haasten", vertelde een "gepest" verkeersagent aan The Argus-verslaggevers.'Ze zal hier nog maanden zijn.'“Het wrak controleren is een ding” was de kop van het verhaal van Shauna Westcott in Weekend Argus op zaterdag 30 juli.Westcott zei dat ijsverkopers ondanks het koude weer een brullende handel dreven, inclusief de kwinkslag: "een lolly maakt je vrolijk".“Er brak een carnavalssfeer uit toen een gele helikopter in zicht kwam.Terwijl het boven het dek van de Antipolis zweefde, schreeuwde een vrouw 'In godsnaam man, Bertie, geef me de verrekijker'.'Het schip was zo stabiel aan de wal dat er feesten werden gehouden op het dek in de paar jaar voordat de autoriteiten het schip tot aan de waterlijn bevalen, waarna het een populaire duikplek werd.South African History Online stelt dat het "vroeger een locatie voor feesten was totdat de bovenbouw werd verwijderd en als schroot werd verkocht".Reacties op de site voor het delen van foto's Flickr suggereren dat dit goed georganiseerde feesten waren, hoewel ze op het hoogtepunt van de apartheid waarschijnlijk alleen voor blanken waren.Vivien Bruwer schreef dat Andre Dumas van Wood Pecker Promotions een scheepswrakfeest aan boord organiseerde.Het was "geweldig", schreef ze, met disco-apparatuur en "alles wat nodig is om een ​​goed feest te hebben" aan boord via speciaal gebouwde steigers.Bruce Frykman schreef dat hij in 1977 op zakenreis was vanuit de VS en een feest bijwoonde aan boord van de Antipolis door het National Sea Rescue Institute, met al het bier en de wijn die je maar kon drinken.“We dansten om te rocken en rollen op de boeg van het schip en later klommen mijn vrouw en ik op de open stompe stalen staven die aan de hoofdmast waren gelast, helemaal tot aan het kraaiennest.Daar deelden we een fles wijn terwijl we neerkeken op de dansers ver beneden,” zei hij.NSRI-woordvoerder Craig Lambinon uitte deze week zijn twijfel of de NSRI een feest aan boord van een wrak zou hebben georganiseerd, maar een foto gedeeld door Cape Times-scheepsschrijver Brian Ingpen suggereert anders.Graffiti op de bovenbouw heeft de woorden "NSRI Station 8 Hout Bay" en "gemeenschapscarnaval - Maynardville".Een foto op Flickr, vermoedelijk eerder gemaakt, heeft alleen de woorden "Watney's Grill", de naam van een restaurant in Sea Point.De verschillende graffiti wijst op gezelligheid en mogelijke sponsoren van de partij.Tony Jackman, die nu schrijft voor Daily Maverick maar zijn carrière begon als scheepsverslaggever bij de Cape Times, onder de legendarische scheepvaartredacteur George Young, zei dat hij vage herinneringen had aan feesten aan boord van de Antipolis die werden genoemd, maar dat hij er nooit een had bijgewoond.Jackman was 23 en werkte onder Young toen de twee schepen te gronde gingen.Hij herinnerde zich dat Young, die in Camps Bay woonde, hem op weg naar zijn werk zou ophalen bij Three Anchor Bay.Die donderdagochtend, 28 juli 1977, zei Young tegen hem dat hij naar de zee moest kijken richting Robbeneiland.Hij wees op twee tankers, de een achter de ander, en een kleine sleepboot ervoor.Met enorme zeeën in beweging, zei Jackson dat Young voorspelde dat de tankers op drift zouden raken.Young schreef zoveel in zijn column, gepubliceerd op de 29e, met foto's van de wrakken op de voorpagina.Young schreef dat de sleepboot Kiyo Maru No 2 had geprobeerd de haven binnen te komen om te tanken en de voorraden aan te vullen, wat zou hebben betekend dat havensleepboten de sleeplijn van de tankers moesten overnemen en op zee "ten minste vier dagen" voor hen moesten zorgen.Maar de havensleepboten waren "te veel toegewijd aan dokbewegingen en zijn in ieder geval niet opgewassen tegen de hoge tankers die aan elkaar zijn vastgemaakt in tijden van winterstormen", schreef Young.De Japanse sleepboot zou hebben moeten wachten op Safmarine's 18.000 pk sterke sleepboot Wolraad Woltemade "om de verantwoordelijkheid voor de kust voor de twee tankers op zich te nemen".De Wolraad Woltemade probeerde op dat moment de 306 ton wegende Taiwanese trawler Kuoai en zijn 100 ton zware lading bevroren vis van het strand te krijgen waar het aan de grond was gelopen, meters van de dreigende dolosse buiten de haven van Kaapstad.Kapitein T Hara werd teruggestuurd met zijn tankers om de storm op de open oceaan af te wachten.Hara zei dat hij geloofde dat de kabels met een diameter van 56 mm die zijn kleine sleepboot van 252 ton met de gesleepte schepen verbinden, aan weer een ander wrak waren blijven haken, op de zeebodem.Geïnterviewd door Sean O'Conner van The Argus, zei Hara dat zijn sleepboot niet in diep water was en dat de 720 meter lange kabel naar de Antipolis "ver onder het oppervlak" lag.Het moet onder spanning zijn blijven haken en breken.Hara zei dat de breuk in de kabel aantoonde dat het "iets was blijven steken" en dat hij "een glans" onder het wateroppervlak had gezien.De kabel naar de Romelia "knapte op precies dezelfde manier".Zijn lading voegde zich bij de meer dan 350 andere wrakken langs de kustlijn van het schiereiland, waardoor Young's observaties vooruitziend waren.Young had echter in één opzicht ongelijk.Hij voorspelde dat de geaarde Antipolis spoedig een lijst zou maken en uiteen zou vallen.Maar, aangespoeld op graniet, stond het jarenlang rotsvast.Maar deze keer, na 44 jaar in de meedogenloze oceaan, is het niet in staat om een ​​feest te organiseren.DM168Dit verhaal verscheen voor het eerst in onze wekelijkse Daily Maverick 168-krant die voor R25 verkrijgbaar is bij Pick n Pay, Exclusive Books en boekwinkels op de luchthaven.Voor uw dichtstbijzijnde dealer, klik hier.Houd er rekening mee dat u een Maverick Insider moet zijn om commentaar te kunnen geven.Meld u hier aan of meld u aan als u al een Insider bent.Iedereen heeft een mening maar niet iedereen heeft de kennis en ervaring om een ​​zinvolle bijdrage te leveren aan een discussie.Dat willen we van onze leden.Help ons te leren met uw expertise en inzichten over artikelen die we publiceren.We moedigen verschillende, respectvolle standpunten aan om ons begrip van de wereld te vergroten.Bekijk hier ons opmerkingenbeleid.Daily Maverick © Alle rechten voorbehoudenEr zijn veel grote voordelen aan het zijn van een Maverick Insider.Het verwijderen van advertenties uit uw browse-ervaring is er een van - we blokkeren niet alleen advertenties, we herontwerpen onze pagina's om er slimmer uit te zien en sneller te laden.Klik hier om andere voordelen te zien en om u aan te melden bij onze lezersgemeenschap die kwaliteitsvolle, onafhankelijke journalistiek ondersteunt.Selecteer welke nieuwsbrieven je wilt ontvangen