Review: Wit Gebouw - Cineuropa

2021-11-16 22:49:45 By : Ms. Nancy Ning

Begeleide cursus voor het schrijven van speelfilms

09/09/2021 - VENETI 2021: We nemen afscheid van het titulaire Witte Gebouw in Phnom Penh, in het schitterende speelfilmdebuut van de Cambodjaanse regisseur Kavich Neang

De Cambodjaanse filmmaker Kavich Neang's White Building [ zie ook: trailer filmprofiel ] herhaalt een wijze raad, voor als het even moeilijk wordt: als je het even nodig hebt, dans. De film begint met ons hoofdpersonage Samnang, of Nang (Piseth Chhun), en zijn twee vrienden die een gesynchroniseerde hiphopdansroutine oefenen voor een wedstrijd, en ze zijn helemaal niet slecht. Het helpt de somberheid te compenseren - de prachtig gekleurde en verlichte somberheid, moet gezegd worden - die uiteindelijk deze indrukwekkende debuutfilm opslokt, een begeleidend stuk bij de veelbereisde documentaire Last Night I Saw You Smiling van de regisseur uit 2019 [ zie ook: trailer filmprofiel ] (ook over de verkoop van het stuk sociale huisvesting van zijn familie, en lokale gentrificatie meer in het algemeen). De film ging eerder deze week in première in de Orizzonti-sectie van het Filmfestival van Venetië en zal volgende maand te zien zijn in de BFI London Film Festival's First Feature Competition. 

White Building, een zeer persoonlijk, van vorm veranderend stuk werk, volgt het lot van Nang en zijn zieke, melancholische moeder (Sokha Uk) en vader (Sithan Hout), samen met het White Building, dat al generaties lang hun thuis is en is een gekoesterd stuk sociale woningbouw in Phnom Penh, en dat op de markt wordt gebracht voor Japanse en Chinese investeerders. We zijn van voorbijgaande aard, we zijn zelden stil - ja, maar het Witte Gebouw heeft een bepaalde symbolische functie, het is de thuisbasis van een levendige klasse van lokale kunstenaars en ambtenaren, en vanaf de bouw in 1963 (in een funky, modernistische stijl die overeenkomt met tot de opkomst van brutalistische architectuur in het VK), een stille getuige van de tragische sociale omwentelingen in Cambodja. 

In haar film Fish Tank uit 2009 [zie ook: filmrecensie trailer interview: Andrea Arnold film profile], schiep Andrea Arnold een interessant precedent voor het fotograferen van archetypische beelden van Brits sociaal realisme (gemeenten, betonnen en krappe keukens) in een meer abstracte, lyrische stijl. Dit is niet ver van wat Neang hier bereikt, tot aan het belangrijke motief van dans (hoogopgeleide dans, niet wiegen in een hoekje van een discotheek) als een manier om te zuiveren en jezelf te bevrijden van pijn. Nadat de drie vrienden, Nang, Ah Kha en Tol, de beperkingen van hun danstalent op hoog niveau beseffen tijdens een teleurstellende openbare uitvoering - hoe triest om dromen te zien sterven! - de aandacht verschuift naar de vlucht van zijn ouders uit het gebouw, een nog pessimistischere zorg voor het perceel. 

Dit wordt gesymboliseerd door de diabetes van de vader van Nang (die naamloos blijft), waardoor een probleem met een dode teen ontstaat, waarvan artsen in de winstgevende gezondheidszorg suggereren dat deze geamputeerd moet worden. De vader is vastberaden en geeft de voorkeur aan natuurlijke remedies zoals een honingverbinding; ironisch genoeg lijkt hij een minder pragmatisch persoon dan zijn amper twee decennia oude zoon, die ziet hoe Cambodja verandert en de vastberadenheid van zijn generatie deelt om er iets aan te doen. En dus, net als de regisseur van de film, begint Nang met filmmaken. 

Er zijn momenten waarop de looptijd van White Building - exact 90 minuten - meer een verplichting lijkt dan iets dat gerechtvaardigd is door het kleine aantal gevolggebeurtenissen dat zich ontvouwt. Neang probeert ook dingen: statische, lange documentaire intermezzo's van de vervallen gangen, dan een minimalistische fantasiereeks die lijkt op de openlijke inspiratie Apichatpong Weerasethakul, experimenteren op een manier die af en toe onrustig en voorlopig aanvoelt in plaats van meesterlijk. Maar voor zo'n ongebruikelijke Cambodjaanse coproductie wekt de film het vertrouwen dat Neang uiteindelijk een welbespraakte lokale verteller zou kunnen worden - een dichter van levens die in de geschiedenis zijn vastgelegd - zoals zijn coproducent Jia Zhangke dat is voor het vasteland van China. 

White Building is een coproductie van Cambodja, Frankrijk, China en Qatar. Het werd geproduceerd door Davy Chou van Anti-Archive en Marine Arrighi de Casanova van Apsara Films. Les Films du Losange verzorgt de verkoop. 

Vond je het leuk om dit artikel te lezen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief om meer van dit soort verhalen direct in je inbox te ontvangen.

Europese landen onthullen hun titels die zijn ingezonden voor de Best International Feature Film Award tijdens de 2022 Academy Awards  

De belangrijkste Griekse filmbijeenkomst keert terug naar zijn fysieke locaties en zal ook zijn 62e editie online lanceren, met bijna 200 films  

Zita Hanrot en Louise Chevillotte leiden de cast van de nieuwe speelfilm van de filmmaker, die wordt geproduceerd door Apsara Films en wordt verkocht door Pyramide  

05/10/2021 | Productie | Financiering | Frankrijk

Deze editie wordt geopend en afgesloten door twee festivalgasten: Joachim Lafosse (met The Restless) en Catherine Corsini (met The Divide)  

VENETI 2021: Andere grote Europese winnaars van de avond zijn onder meer Paolo Sorrentino, bekroond met de Jury's Grand Prize for The Hand of God, en Penélope Cruz, die de Volpi Cup voor Parallel Mothers won.  

VENETI 2021: We nemen afscheid van het titulaire White Building in Phnom Penh, in het schitterende speelfilmdebuut van de Cambodjaanse regisseur Kavich Neang  

In totaal zullen 159 speelfilms worden gespeeld tijdens de jaarlijkse bijeenkomst in oktober in de Britse hoofdstad, waarvan 21 wereldpremières  

Alberto Barbera presenteert de 19 geselecteerde films en herinnert ons eraan dat "veel auteurs de Orizzonti-sectie hebben doorlopen voordat ze in de competitie van het festival aankwamen"  

Twee speelfilms en één documentaire hebben distributiesteun gekregen van het TorinoFilmLab  

16/07/2020 | Festivals | Onderscheidingen | TorinoFilmLab 2020

Recensie: Ik wil niet dansen

Review: Een perfect liefdesverhaal waar niets mis gaat of toch..?

Review: Maak geen ruzie met het personeel in de baden

Schrijf u in op onze nieuwsbrief om het belangrijkste dagelijkse of wekelijkse nieuws over Europese cinema te ontvangen

Schrijf u in op onze nieuwsbrief om het belangrijkste dagelijkse of wekelijkse nieuws over Europese cinema te ontvangen

Tien projecten worden gepresenteerd op de zevende MÁRGENES/WORK in Madrid

Recensie: Ik wil niet dansen

Review: Een perfect liefdesverhaal waar niets mis gaat of toch..?

De European Film Awards onthullen hun eerste winnaars

Series Rough Pitch - The Balkan Way gelanceerd als onderdeel van de filmfestivals van Zagreb en Ljubljana

Karlovy Vary introduceert de Proxima Competition

MIDPOINT toont zijn negen TV Launch-projecten op Industry@Tallinn & Baltic Event

Kids Kino Lab opent oproep voor beurzen

Márgenes brengt ode aan Portugese filmmaker Miguel Gomes

Stockholm trapt drie drukke industriedagen af

Europees beleid – ​​11/11/2021 UNIC, FIAD en Europa Distribution delen hun mening over het MAAP-rapport De drie instanties hebben commentaar geleverd op het document, dat verschillende belangrijke richtingen schetst voor de korte- en langetermijninitiatieven van de EC op een breed scala aan Europese audiovisuele kwesties

Markttrends FOCUS Terwijl de wereldwijde audiovisuele sector probeert te herstellen en het drukke festivalseizoen vordert, blijft Cineuropa de meest recente ontwikkelingen en markttrends van de Europese filmindustrie verslaan met nieuwe rapporten en interviews. Lees hier onze nieuwste artikelen.

Produce – Co-Produce... – 16/11/2021 Jeanne Brunfaut • Regisseur, Film- en Audiovisueel Centrum van de Federatie Wallonië-Brussel Een gesprek over de 17e Franstalige Co-Production Meetings en wat coproductie betekent voor de verschillende landen deelnemen aan het evenement

Distributie, tentoonstelling en streaming – 16/11/2021 Adelaida Afilipoaie • Onderzoeker, imec-SMIT-VUB De onderzoeker legde uit hoe de productie en distributie van Netflix Originals het Europese streaminglandschap verandert

Rodrigo Cortés • Regisseur van Love Gets a Room

In Sevilla ging de nieuwste film van de Spaanse filmmaker in wereldpremière – een film met liedjes die zich afspeelt in 1942 in het getto van Warschau

Jeanne Brunfaut • Regisseur, Film- en Audiovisueel Centrum van de Federatie Wallonië-Brussel

Een gesprek over de 17e Franstalige coproductiebijeenkomsten en wat coproductie betekent voor de verschillende landen die aan het evenement deelnemen

De ervaren Hongaarse regisseur, die de Lifetime Achievement Golden Olive heeft ontvangen op het European Film Festival in Lecce, bespreekt zijn carrière en zijn benadering van cinema

De onderzoeker legde uit hoe de productie en distributie van Netflix Originals het Europese streaminglandschap verandert

Cineuropa is het eerste Europese portaal gewijd aan film en audiovisueel in 4 talen. Met dagelijks nieuws, interviews, databanken, diepgaande onderzoeken naar de audiovisuele industrie wil Cineuropa de Europese filmindustrie over de hele wereld promoten. Welkom op een platform waar professionals elkaar kunnen ontmoeten en informatie en ideeën kunnen uitwisselen.

Neem contact met ons op | Logo's en banners

Missie | Partners | Team | Deelname | Donaties | Voorwaarden