Benelli Tornado – Oldtimers in Auto Motor Klassiek

2022-09-03 10:07:35 By : Mr. Bob Yu

by Dolf Peeters 24 augustus, 2022, 09:56 4 Comments

De Benelli Tornado was beeldschoon, heel doordacht ontworpen en geheel volgens Italiaanse traditie pas jaren na zijn introductie te koop. En dat was hem de nekslag. Want het tijdperk van de 650 cc stoterstangentwins was in 1970 echt voorbij. En het feit dat het bedrijf geheel volgens de beste Italiaanse gewoontes financieel in zwaar weer was terechtgekomen hielp ook niet mee.

De zorgvuldig gebouwde – er werden er maar tien op een dag gemaakt – Benelli Tornado’s werden stuk voor stuk aan een serieuze testrit onderworpen voordat ze naar de dealer/klant gingen.

Die klanten genoten van het rijgedrag van de Benelli Tornado, het – voor een stoterstangentwin – hoge toerental en het geluid. De trillingen waren aanzienlijk minder inspirerend terwijl ze er bij Benelli toch zowat alles tegen hadden gedaan door heel veel trillingdempend rubber te gebruiken.

Die was op zoek bij een lokale gemeenteambtenaar die beroepsmatig in de ziektewet zat en zijn dagen vulde met het repareren van oudere motorfietsen terwijl hij constant over seks praatte. De slimmere klanten namen dan ook hun vriendin of een willekeurige jongedame mee omdat het aanzicht op zoiets moois altijd leidde tot goedkopere reparaties. Zeker als zo’n kort gerokte en/of gedecolleteerde jeugdige zich de moeite nam om eens te bukken om iets op te rapen. Oh, ja: Die Benelli Tornado. Het ding draaide op nullast en de in rubber opgehangen instrumenten dansten de samba…

De tijd dat de befaamde Argentijnse grootkapitalist Alessandro de Tomaso (over de spelling van die naam moet maar gecommuniceerd worden) was feitelijk het begin van een rollercoaster effect aan overnames, doorstarts en wedergeboortes. In 1989 werd Benelli verkocht aan Giancarlo Selci, een fabrikant van houtbewerkingsmachines, die vooral geïnteresseerd was in de nieuwe fabriek in Pesaro. Er werden om belastingtechnische redenen nog mondjesmaat 50cc-modellen gebouwd, maar eigenlijk was Benelli dood. In februari 1996 werden de rechten op de naam Benelli opgekocht door Andrea Merloni, die weer een nieuwe fabriek in Pesaro bouwde. Daar werden voorlopig scooters gebouwd om een financiële basis te leggen voor grotere plannen op motorfietsgebied. Want aan grote plannen heeft het Italianen nooit ontbroken.

Het plan was om als Benelli QJ vanaf 2010 een nieuwe modellenlijn op de markt te brengen. Om de schijn van Italiaanserigheid overeind te houden hebben de Chinezen een kantoortje geopend in het oorspronkelijke thuisland. Maakt niet uit. Volvo is Chinees, BMW koopt er motorblokken. Rolls-Royce is Duits. Rotax naar ik meen ook en een goede bekende laat chroomdelen maken door een fabriek die dat ook voor Harley doet. Inmiddels is Ural feitelijk Amerikaans en de productie van die driewielers (met twee jaar garantie!) is net overgebracht naar Kazachstan.

Maar het ziet er voorlopig niet naar uit dat de Benelli 650 Tornado weer in productie komt, hoe ‘in’ ‘retro’ op dit moment ook is. Maar je kunt niet weten. Marketeers en Chinezen zijn keer op keer verrassend.

Het fotomodel is van Theo Terwel, die internationaal befaamd is vanwege zijn BMW restauraties.Maar in tegenstelling tot vel BMW fans heeft Theo een heel brede kijk op merken en hun schoonheid. Oh, ja: De Benelli Tornado gaat gerestaureerd worden. En het blok wordt herbouwd door een Italiaan die dat ooit al voor de fabriek deed. Want die naar perfectie neigende BMW drang? Die heeft Theo wel degelijk.

Meer verhalen over klassieke motoren via deze link.

Mooi hoor, die Benelli tornado; maar hoe vaak is dit verhaal door Google translate gehaald?

En het onderhoud Hermans? Ook zo goedkoop als Jappanners, of net zo duur als bmw? Ondertussen; hóe komen we van “chinees” af, of worden wij ook een regio van hun. Het verschil is wel dat zij een – duidelijke – politiek hebben. Dat zijn wij hier helemaal kwijt iig🤪

Indertijd hadden mijn jongste broer en ik het idee om zo’n mooie Benelli te kopen, maar omdat wij toen nog studeerden waren de 6.000 harde guldens voor ons een hindernis en kozen wij noodgedwongen voor een Suzuki 500, die toen net geen 4.000 gulden kostte. Later heeft mijn broer een nieuwe Benelli 900 Sei gekocht; was een heerlijke motor. Zelf rijd ik met een Laverda 750 SF. Italianen zijn meesters in het ontwerpen van motoren, terwijl de betrouwbaarheid tegenwoordig op hetzelfde niveau ligt als die van de motoren uit Duitsland, Japan, Engeland, Oostenrijk, Canada en USA.

Vergeet de latere Tornado Tree 900cc modellen niet, wondermooi en een koelingsysteem op een plaats waar geen fabrikant ooit zou aan denken met de radiatorvinnen in het kontje.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 Ja, ik wil me ook graag aanmelden voor de nieuwsbrief

Attachments The maximum upload file size: 8 MB. You can upload: image. Links to YouTube, Facebook, Twitter and other services inserted in the comment text will be automatically embedded. Drop files here

Bekijk de 40 pagina's tellende preview via deze link of een klik op de omslag.

Het perfecte leesvoer voor een avondje of meer ongestoord weg te dromen. Hij ligt nu in de winkels. Een abonnement is natuurlijk beter, want dan mist u geen nummer meer en u bent nog eens € 27 goedkoper uit ook. Niet verkeerd in deze dure tijden.

Bedankt voor het aanmelden. U vindt een bevestiging in uw email in- of spambox.